2020. július 19., vasárnap

NőiŐsErő2020 - Esőcsináló 3. - AZ ESŐCSINÁLÓ

Hermann Hesse: Üveggyöngyjátékának egyik „ÉLETRAJZA” az ESŐCSINÁLÓ.
Olyan életrajz, mely egy tetszőlegesen választott korba és térbe helyez egy szereplőt. Ebben az esetben az Üveggyöngyjáték főszereplőjét, Joseph Knechtet, magát.
Amikor a gyakorlatban dolgoztam a történettel félidőtájt egy összefoglalóban írtam le, milyen is ez a kor és tér:


ÖSSZEFOGLALÓ FÉLIDŐTÁJT


Egy falu, amely egyfajta ősközösség.
A falu matriarchátusban él. 
Ősanya legfőbb feje a falunak. Ő felelős a falu sorsáért. Utódlása is leányágon történik.
Az Ősanya lánya példamesékben tanítja falut. 
Az időjárásért,  a természet-, a falu rendjéért, az egészségéért az Esőcsináló a felelős, aki férfi. Az ő utódlása mester és tanítvány viszonylatában történik.
Afféle táltos, sámán, alkimista, gyógyító ő.
A történet főszereplője Knecht, aki Turu, az Esőcsináló tanítványa lesz és lányát Adát veszi feleségül. Turu halála után Knecht lesz az új Esőcsináló. Az Esőcsináló a megérzéseire hagyatkozva végzi munkáját. Mindent a faluért tesz.
A történet kitér, minden szereplő hozzáállására, feladatára, felelősségére, áldozatvállalására is.

Az egész történetet 10 közel egyforma hosszúságú fejezetre bontottam, egy-egy megfelelő idézetet kiemelve az adott részből és KULCSSZAVAKAT-KULCSGONDOLATOKAT szemeztem ki belőlük.   
Minden fejezetrészt két különböző szemszögből közelítettem, más-más irodalmi és képzőművészeti alkotásokkal, zenékkel és tudományos ismeretterjesztő szakirodalommal, segítve az asszociációt a magunk élethelyzeteihez közelítve.
Használtam segédletként, a JI-KINGET, A BELSŐ GYERMEK KÁRTYÁT, A SYMBOLON KÁRTYÁT, A TRANSZFORMÁCIÓ JÁTÉKOT is. 
Már néhány évvel ezelőtt dolgoztam egy csoportban ezzel a történettel. 
De mára beláttam, hogy az akkori eszközeim elavultak.  Beláttam azt is, hogy a világ gyorsabb és még rugalmasabbnak kell lennem, ha a felfedezéseimet meg szeretném osztani másokkal. Sőt a csoport tagjaira, személyesen mindenkire, külön oda kell figyeljek. Milyen belső vívódásaik vannak, amelyek megoldásait talán pont ezek a Madalárda-beli együttlétek hozzák el. Néhány, nagyon mélyben meghúzódó probléma, egy-egy szimbólum megrajzolásával, vagy egy gondolat kimondásával oldódik meg. 
A saját tapasztalataim szerint egy nagyon jól működő technika ez.
Mostani, kísérletinek tekintett tanfolyamom november eleje óta töretlenül tart és egészen friss információkkal is dolgozik. Kezdetben egy kedves barátnőmmel és a kisebbik fiammal indultunk el az önmegismerés ezen útján. Mára 5-6-an üljük körbe az asztalt, egy ideális, alkotó, együtt gondolkodó és rezgő baráti KÖRként.
Nyitva tartom a lehetőséget, hogy bárki társuljon hozzánk. Úgy gondolom, hogy egy-egy téma önmagában is megállja helyét. Egy új jelentkező frissességet hozhat körünkbe. Az életben is így történik, hogy a „messziről jött ember” mást is megláthat, mint aki már régóta a kör része.
Mindenkinek lehetősége van arra, hogy elmondja, ha nem jól működik a csoportban valami. Csak akkor tudok változtatni az eszközeimen, vagy a hozzáállásomon.

Napra késznek kell lennem, mert ilyen időket élünk. Ami működött tegnap, mára elavul, ezt a saját bőrömön tapasztalom.
A következő fejezetekben egy-egy alkalom menetrendjét, eszközeit és végeredményét fogom bemutatni. 
Miután magam is aktív résztvevő vagyok, nem csak a téma felvezetője, elsősorban a magam mandala-meséivel illusztrálom az egyes alkalmakon elvégzett munka eredményét.
Társaim ebben a „komoly játékban” egy-egy nekik kedves témakörhöz készült rajzát és hozzájuk írt gondolatait is idemásolom. Ezzel szemléltetve, hogy másnál hogyan működik ez a fajta belső munka, amit ilyen alkalmakkor végzünk (természetesen az ő hozzájárulásukkal).
A tanfolyam második felétől kezdve a Symbolon kártyák segítségét is igénybe vettem, oly módon, hogy az együttléteink elején az adott kulcstémához mindenki külön húz véletlenszerűen egy asztrológiai házat a 12 közül és egy Symbolon kártyát.
Ezek tartalmát leírjuk tényszerűen. Mit jelent az adott asztrológiai ház és mit látunk a kártyán. Majd meghatározzunk, hogy mivel-kivel tudjuk azonosítani magunkat a kártyáról. (Volt, hogy a Belső gyermek kártyák, vagy a JI-KING volt a megfelelőbb eszköz.)
Fejezetek első megközelítésekor felolvasom a megfelelő történetrészt és utána még plusz információkat adok a KULCSTÉMÁKRÓL röviden. Majd egy kérdőívet töltünk ki, amely segít elhelyezni önmagunkat abba térbe, amely létrejön a történet illetve a kulcstéma körbejárása után. Majd egy 15 perces lazítás, zenére vagy meditáció és utána alkotás.
Az alkotás 30-40 perc. 

Utána egymást megszólítva, megosztjuk a gondolatainkat a meditációról és az elkészült képekről. Mindenki annyit mond el, amennyit úgy érez, hogy el kell mondjon. Semmi sem kötelező. 
A csoport minden tagja nagyon egy húron pendül mára és nagyon érzékeny egymás problémájára is. Mindenkiben megvan a törekvés, hogy ezzel a megközelítéssel is megoldja életének egy régen elásott, elfeledett részét, ami lehetséges, hogy tán ebben a pillanatban a legfontosabb.
A saját tapasztalataim mindenképpen azt mutatják, hogy ez a módszer olyan rétegeit mutatta meg a személyiségemnek a magam számára is, amelyekről a közelmúltig fogalmam sem volt. Ez ösztökélt, hogy másoknak is megmutassam, hogyan is működik, ha hajlandók hetente 2-3 órát szisztematikusan foglalkozni önmagukkal.
Ez a heti 2-3 óra a legjobb reményeim szerint, majd napi 2-3 órát fog jelenteni mindegyikünknek. Hiszen a Tízparancsolat egyik parancsolata is ezt sugallja. „Szenteld meg a hetedik napot!”. Életed egy heted részét töltsd önmagad és Isten közötti kapcsolatod ápolására! – a számomra ennek a parancsolatnak az üzenete. Ami azt jelenti, hogy napi 3-4 órát kellene így eltöltenünk aktív kapcsolatfelvételben Istennel, melynek egyik eszköze ez a fajta alkotó-teremtő közösség.
 
Íme tehát egyfajta lehetséges kapcsolatfelvétel Istennel 12 fejezetre illetve 24 hétre bontva:

A FEJEZETEK, AZ IDÉZETEKKEL ÉS KULCSGONDOLATOKKAL



1. A MANDALÁRÓL ÉS AZ IGAZGYÖNHALÁSZATRÓL. ISMERKEDÉS A TÉMÁVAL ÉS EGYMÁSSAL.  ELVÁRÁSAINK MAGUNKTÓL. MIT SZERETNÉK ELÉRNI A 12. ALKALOM VÉGÉRE?

KI VAGYOK ÉN? – ÉLETRAJZ – „FIGYELMEM ÖNÉLERAJZA” (PILINSZKY)
A MUNKASZERZŐDÉS, IGAZGYÖNYHALÁSZ ESKÜ, HITVALLÁS
AZ IGAZGYÖNGY-HALÁSZHAJÓNK MEGÉPÍTÉSE ÉS NÉVADÁSA

2. „Az Ősanya szájából esténként a Tudás forrása folyt, fehér haja alatt a törzse kincsét őrizte, lágyan barázdált öreg homloka alatt az emlékek és a település szelleme lakozott.”
AZ ŐSANYA 
A TALIZMÁN

3. „A néma, rejtélyes Természet meg az ő magányos, szorongó fiúkeblében lélegző lélek közt teljes volt a rokonság, mindazzal a feszültséggel, félelemmel, kíváncsisággal és hódító vággyal együtt, amire csak képes az emberi lélek.”
A TANÍTVÁNY
A MESTER

4. „Az összefüggések óriási hálójában kell lennie egy középpontnak, ahonnét kiindulva tudni lehet mindent, előrelátni kiolvasni minden múltat és minden jövendőt. „
A KÖZÉPPONT
A LANBIRINTUS 
A BELSŐ GYERMEK

5. „A monda szerint, ha makacs szárazság vagy végeérhetetlen esőzés idején minden más eszköz csődöt mondott, és a szellemekre semmilyen rábeszéléssel, esdekléssel vagy fenyegetéssel sem lehetett hatni, volt egy utolsó tévedhetetlen eszköz, amelyet az anyák és nagyanyák idejében még gyakran alkalmaztak: a közösség magát az Esőcsinálót áldozta fel.”
LEGFŐBB ÉLETCÉLOK
FONTONTOS ÉS NEM FONTOS DOLGOK 
ÁLDOZAT - ÁLDÁS

6. „Az időjárást – vele együtt rezdülve – önmagába sűrítette, s oly módon hordozta magában, hogy képes volt parancsolni a felhőknek és szeleknek. Persze, nem önkényesen és tetszése szerint, hanem ennek az összetartozásnak és kötődésnek a segítéségével, amely teljesen feloldotta a különbséget közte és a világ, a belső és a külső világ között.”
A HARMÓNIA
ÖSSZEFÜGGÉSEK
REND ÉS A KÁOSZ
TISZTA UDVAR, RENDES HÁZ

7. „Elsősorban is valaki akart lenni, szerepet játszani és hatni másokra. A tehetséges, de nem elhívatott ember hiúsága volt benne. Arra törekedett, hogy másoknak tetsszen, kérkedett kortársai közt első ismeretivel és művészetével, de ez még mindig lehetett volna gyermekes, s talán javulhatott volna. Ö azonban nem csak tetszésre törekedett, hanem hatalomra és fölényre mások felett.”
ILLÚZIÓK ÉS CSALÓDÁS 
LÁTSZAT ÉS VALÓSÁG
FÉNY ÉS ÁRNYÉK
 

8. „ A tanítónak nem a tanítványt kell szolgálnia, hanem mindkettőjüknek a szellemet.” Egy bár ragyogni igen, de szolgálni nem képes tanuló előmenetelének bármiféle segítése alapjában véve a szolgálat megkárosítását jelenti, a szellem valamilyen elárulását.”
A VERSENY
A SZOLGÁLAT

9. „Mintha Világősz hervadt levélként tépne le a Világfáról minden csillagot, és hangtalanul űzné tova a Semmibe”.   „Vannak gyakorlatok melyben sok titkos hatalom hatása érvényesül, legerősebb vigasz benne az egyöntetűség, amely megkettőzi a közösségi érzést, s legtévedhetetlenebb orvosság a mérték és a rend, a ritmus és a zene.”
A KATASZTRÓFA
A MENTÉS

10. „Hitt az alvás, főleg a fiatalkori álom jó szellemében, azután meg, ha emlékezete nem csal, tulajdonképpen már abban a pillanatban, amikor az égi jelek megkezdődtek, nem annyira egy mindnyájukat fenyegető életveszélyre gondolt, inkább egy előjelre, a jövőben jelentkező szerencsétlenségre, mégpedig olyan bajra, amely senkit sem érint közelebbről, mint őt magát az esőcsinálót.”
AZ ELŐÉRZET ÉS AZ ÁLMOK ÜZENETE
AZ ÁRULÁS

11. „Esőcsinálótok voltam, és sok-sok éven át olyan jól végeztem a dolgomat, ahogyan csak tudtam. Most démonok ellenem fordultak, semmi sem sikerül már nekem. Ezért ajánlottam fel magamat áldozatul. Ez megbékíti a démonokat. A fiam lesz az új Esőcsinálótok.”
KÉSZEN AZ ÁLDOZATRA
ELŐTTEM AZ UTÓDOM

12. AZ IGAZGYÖNGYSZEMEK FELFŰZÉSE GÖMBHÁLÓVÁ.
IGAZGYÖNGYGÖMBHÁLÓ- MESÉNK ÖSSZEFOGLALÁSA.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése